magnezyty 2

Udane półrocze „Magnezytów” 

O 37 proc. wzrosła wartość sprzedaży Zakładów Magnezytowych Ropczyce w pierwszej połowie roku. Osiągnęła ona poziom 236,3 mln zł. Po odliczeniu kosztów okazało się, że producent materiałów ogniotrwałych zarobił „na czysto” 21,8 mln zł czyli o 15 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2021 r. Aż 58 proc. przychodów pochodziło z eksportu.

– Osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe pomimo licznych trudności i ograniczeń, dużej nieprzewidywalności i bezprecedensowej niestabilności otoczenia biznesowego – ocenia Józef Siwiec, prezes ZM Ropczyce.

Nieprzewidywalne ceny energii

News will be here

Popyt na materiały ogniotrwałe utrzymuje się wciąż na stosunkowo wysokim poziomie, co przy ograniczonej dostępności produktów pochodzenia azjatyckiego oraz przy wysokim poziomie wykorzystania mocy produkcyjnych u wytwórców europejskich, pozwoliło ropczyckiej firmie na zbudowanie szeregu prestiżowych relacji biznesowych z wiodącymi producentami stali, miedzi, wapna czy cementu. – Wyróżnialiśmy się wysoką jakością, elastycznością i terminowością dostaw, odpowiednio dużymi zasobami produkcyjnymi oraz wysokiej jakości serwisem. Na kolejne kwartały patrzę jednak z umiarkowanym optymizmem, głównie z uwagi na rosnącą nieprzewidywalność cen energii elektrycznej i gazu, niepewność dotyczącą ciągłości dostaw surowców oraz znaczący wzrost kosztów logistyki – dodaje prezes „Magnezytów”.

Ukraina wznowiła produkcję

W ujęciu branżowym, w ciągu dwóch kwartałów br., niezmiennie największym odbiorcą wyrobów spółki był segment hutnictwa żelaza i stali. Sprzedaż dla klientów z tego segmentu rynku wyniosła ponad 119 mln zł i była o 43 proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Na rynku krajowym współpraca w zakresie dostaw rozwiązań materiałowo-inżynieringowych objęła wszystkich producentów stali. Również w eksporcie sprzedaż dla szeroko rozumianego hutnictwa obejmowała klientów na wszystkich obsługiwanych dotąd rynkach. Szczególnie wysoką dynamikę wzrostu firma zanotowała w Czechach, Francji, Turcji oraz Ukrainie. Na rynku ukraińskim sprzedaż była realizowana dla tych spośród klientów ropczyckiej firmy, którzy wznowili swoją produkcję po przerwie spowodowanej działaniami wojennymi. Eksport w segmencie hutnictwa żelaza i stali był aż o 71 procent wyższy niż w pierwszym półroczu ub.r.

Popyt na wyroby krzemionkowe

Jak wyglądała sytuacja w innych sektorach? Otóż sprzedaż dla hutnictwa metali nieżelaznych wyniosła prawie 50 mln zł, czyli o niemal 22 proc. więcej niż w pierwszej połowie ub.r. Główne kierunki eksportu w tym segmencie to Belgia, Hiszpania i Niemcy oraz państwa azjatyckie. Spółka kontynuowała również współpracę ze wszystkimi klientami z segmentu cementowo-wapienniczego. Sprzedaż dla nich osiągnęła 48 mln zł czyli prawie 29 proc. więcej niż na półmetku 2021 r. Na rynku polskim klientami była większość cementowni i wapienników, natomiast za granicą odbiorcami były przedsiębiorstwa głównie z USA, Niemiec i krajów Bliskiego Wschodu.

Podobnie jak we wcześniejszych okresach, sprzedaż do pozostałych branż obsługiwanych przez „Magnezyty” miała stosunkowo niewielki poziom, generując około 5 proc. przychodów ze sprzedaży. Firma odnotowała jednak dość duży popyt na produkowane przez siebie wyroby krzemionkowe, stosowane w przemyśle koksowniczym i w hutnictwie szkła, a także nieznaczne ożywienie współpracy z niektórymi odlewniami ukraińskimi, po wznowieniu przez nie produkcji.