
Ponad 230 milionów złotych wyniosły w pierwszym półroczu przychody ze sprzedaży Zakładów Magnezytowych Ropczyce S.A. To o 14 procent mniej niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku. Giełdowy producent materiałów ogniotrwałych radzi sobie z trudną sytuacją gospodarczą w Europie stawiając na dywersyfikację rynków zbytu.
– Pierwsze półrocze 2024 roku przyniosło nam wiele wyzwań, ale także potwierdziło słuszność naszych działań i strategicznych decyzji. Pomimo globalnych trudności, udało nam się nie tylko utrzymać stabilne wyniki, ale także umocnić naszą pozycję na kluczowych rynkach. Nasze działania koncentrujemy nie tylko na Europie, ale także na innych regionach świata, gdzie pozyskujemy nowe kontakty handlowe i realizujemy ambitne projekty – mówi Józef Siwiec, prezes Zakładów Magnezytowych Ropczyce.
Firma wciąż musi mierzyć się z dużymi wyzwaniami, takimi jak wzrost kosztów logistycznych czy presja konkurencyjna ze strony producentów azjatyckich. Spółka stawia na elastyczność operacyjną oraz konsekwentną realizację strategii sprzedażowej i marketingowej, co pozwala jej utrzymać pozycję na rynkach międzynarodowych. Silną pozycję na rynkach zagranicznych podkreśla udział eksportu, który odpowiadał za 61 procent całkowitych przychodów ze sprzedaży.
Jeśli chodzi o wynik netto, to „Magnezyty” wciąż są na stratach. Na półmetku roku strata netto wyniosła 10,3 mln zł, ale odpowiada za nią przede wszystkim słaby pierwszy kwartał, bo w drugim spółka odnotowała tylko 0,9 mln zł straty netto.
Kluczowym segmentem działalności pozostaje hutnictwo żelaza i stali, które wygenerowało przychody w wysokości 122,6 mln zł. Co ważne, ta kwota oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 r.
W segmencie hutnictwa metali nieżelaznych obroty wyniosły 52,1 mln zł, co stanowi spadek o 24 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Z kolei przychody w przemyśle cementowo-wapienniczym osiągnęły 35,7 mln zł i spadły o 33 proc.
Zakłady Magnezytowe intensyfikowały swoje działania na innych niż Europa kontynentach. W pierwszym półroczu spółka aktywnie działała w Afryce oraz Ameryce Północnej i Południowej, zdobywając nowe kontrakty oraz poszerzając swój zasięg na rynkach międzynarodowych.
– Nasze działania w pierwszej połowie 2024 roku koncentrowały się na utrzymaniu wolumenu sprzedaży oraz poszukiwaniu nowych rynków zbytu. Szczególnie cieszy nas fakt, że pomimo trudności, takich jak istotny wzrost kosztów produkcji czy presja ze strony konkurencji z Azji, udało nam się osiągnąć wzrost sprzedaży w kluczowych segmentach. Biorąc pod uwagę permanentnie utrzymującą się trudną sytuację rynkową europejskich producentów materiałów ogniotrwałych wyniki sprzedażowe Zakładów Magnezytowych Ropczyce w pierwszym półroczu 2024 roku należy ocenić pozytywnie. Sukcesywna praca nad optymalizacją kosztową oraz będąca jej konsekwencją poprawa konkurencyjności oferty produktowej spółki powinny nam pozwolić na sukcesywne umacnianie pozycji na rynkach międzynarodowych i na poprawę realizowanych marż handlowych – dodaje prezes Siwiec.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie